FAQ

Boek je reis met een gerust hart!

Bij Travitude reis je naar morgen, zonder zorgen. Daarom zetten we in op veilig en verantwoord reizen. We houden maximaal rekening met de jongste voorzorgsmaatregelen, kleurencodes, veiligheid op de bestemming en geldende noodprocedures. Al deze info volgen wij voor jou op. Kan jouw reis niet doorgaan omwille van de coronapandemie, dan bekijken we steeds samen jouw opties. Bij Travitude loop je dus geen risico.

Hieronder zetten we voor jou de belangrijkste vragen en antwoorden op een rijtje. Is er iets niet duidelijk? Neem dan gerust contact met ons op.

Algemeen

Onze begeleide groepsreizen zijn gericht op 30+’ers met een open ingesteldheid. Bij Travitude kiezen we bewust voor een holebi-friendly aanpak. Dat betekent echter niet dat geaardheid een voorwaarde is tot deelname. Elke open-minded wereldburger is welkom, zolang we elkaar maar met respect en een open mindset ontmoeten.

Zeker en vast. Ongeveer 6 weken tot 1 maand vóór vertrek nodigen we jou uit op onze Connect & Go (live of digitaal, afhankelijk van de situatie op dat moment). Tijdens die meeting ontmoet je de andere deelnemers en jouw reisbegeleider. Samen overlopen jullie de reis in details, krijg je tips & tricks mee en genieten we van een glaasje. Je ontvangt tijdig een uitnodiging met datum en locatie.

Travitude voorziet in ervaren, Nederlandstalige reisbegeleiding: onze Travituders. Ieder van hen draagt de LGBT-community een warm hart toe, ofwel als betrokken lid ofwel als sympathisant. Tijdens de reis verzorgt jouw Travituder de logistiek en administratie. Let wel: hij of zij is geen gids.

Qua accommodatie kiezen wij bewust voor zelfstandig uitgebate logies. Geen internationale hotelketens of massaresorts dus. We opteren voor comfortabele slaapplekken waar het type reis dat toelaat.

Afhankelijk van de bestemming worden er verschillende transportmiddelen ingezet: huurwagens, minibusjes, vliegtuig, ferry, taxi of openbaar vervoer. Het hoofddoel is steeds om ons op een betaalbare, maar efficiënte manier te verplaatsen. Bepaalde types reizen vragen om specifiek transport, zoals bijvoorbeeld een zeiltocht. Wees je bewust van mogelijks tijdelijke ongemakken zoals reisziekte of claustrofobie.

Een begrijpbare vraag, maar je hoeft je geen zorgen te maken. Elke Belgische reisorganisatie is verplicht een verzekering tegen financieel onvermogen af te sluiten bij een erkend verzekeraar. Travitude is aangesloten bij MS Amlin en biedt jou volledige garantie bij een eventueel faillissement. In het geval wij in de problemen zouden komen, neemt MS Amlin de zorg voor de reizigers van ons over, zoeken ze alternatieven of betalen ze voorschotten terug.

Annulatie & prijzen

Neen. Indien Travitude genoodzaakt is de reis te annuleren (inreisverbod, nieuwe coronamaatregelen, minimum aantal deelnemers niet bereikt…), krijg je steeds de reeds betaalde reissom volledig terug. Boekte je bij je pakket apart vervoer (trein, taxi…), dan gelden de wijzigingsvoorwaarden van de vervoerder. Die kunnen afwijken van onze voorwaarden.

Travitude volgt de veiligheid- en gezondheidsmaatregelen in tijden van corona op de voet en annuleert wanneer de Belgische overheid en/of de regering van het land van bestemming beslist om een inreisverbod in te voeren. De groepsreizen bij Travitude hebben steeds een minimum aantal deelnemers nodig om te kunnen doorgaan. Indien het minimum niet bereikt is, zal de reis geannuleerd worden. Wij nemen dan persoonlijk contact op met iedere deelnemer en bekijken de opties om een andere reis aan te bieden. Lukt dat niet, dan krijg je je geld terug.

Travitude bekijkt uiterlijk 21 dagen vóór vertrek of de groepsreis het minimum aantal deelnemers heeft behaald. Het minimum aantal deelnemers staat steeds vermeld in de pakketreisovereenkomst en op onze website. In sommige gevallen kan Travitude de reis ook garanderen met een kleiner aantal deelnemers dan het minimum.

Je kan steeds je eigen deelname aan een groepsreis annuleren, maar dan gelden onze standaard annulatievoorwaarden.

Van veel reisonderdelen zijn de prijzen in deze uitzonderlijke omstandigheden nog niet gekend. Om te vermijden dat je maandenlang moet wachten, berekenden we de reissom op de huidige ingeschatte tarieven. De reissom op onze website zijn dus een richtprijs onder voorbehoud. Indien je je inschreef en de finale prijs valt hoger uit dan de richtprijs, dan contacteren wij jou om de opties te bekijken. Sowieso krijg je steeds de mogelijkheid om je inschrijving te annuleren.

Corona

We controleren dagelijks de kleurcode die geldt voor jouw reisbestemming. Ten laatste 4 weken vóór vertrek hakken we de finale knoop door:

  • Kleurt je bestemming dan groen of oranje? Blijdschap alom: je kan gerust met je groep op reis!
  • Kleurt je bestemming rood? We nemen persoonlijk contact met jou op en bekijken samen de mogelijkheden.

Voor de bepaling van de kleurcode van een bestemming baseren we ons op de website van het Belgisch Ministerie van Buitenlandse Zaken. Daar kan je ook nagaan welke regels er gelden voor de verschillende EU-landen. Ook de Europese Unie heeft haar eigen website.

Indien je positief testte op Covid-19 of je moet in quarantaine omdat je een hoogrisicocontact hebt gehad, dan kan je tot de dag vóór vertrek gratis annuleren. Dat kan enkel indien je voorafgaand en binnen de wettelijke termijn onze annuleringsverzekering afsloot. Een annuleringsverzekering is optioneel bij te boeken (4,9% van de totale reissom). Een reisbijstandsverzekering zit standaard inbegrepen in onze groepsreizen.

Op elke reis volgen we de richtlijnen van de lokale overheid om de verspreiding van het coronavirus tegen te gaan. Gezond verstand primeert: zelf kan je de risico’s aardig beperken. We vragen onze deelnemers om 2 weken vóór vertrek weinig tot geen contacten te hebben om mogelijke besmetting te vermijden. Verder roepen we jou op om je ten volle te houden aan de geldende richtlijnen die de Belgische overheid oplegt, zeker gedurende de 3 weken die aan het vertrek voorafgaan.

Zelf voorzie je in voldoende mondmaskers en ontsmettende handgel. Enkele landen eisen dat je een negatieve coronatest voorlegt bij aankomst. Is dat voor jouw bestemming het geval, dan brengt Travitude je daarvan tijdig op de hoogte.

Indien het land van bestemming plots de kleurcode rood krijgt, doet Travitude er alles aan om de hele groep zo snel mogelijk terug in België te krijgen. Vandaar onze bewuste keuze om standaard een reisbijstandsverzekering toe te voegen aan elke groepsreis. Daardoor zijn de kosten van een eventuele repatriëring door bovengemelde reden volledig gedekt.

Je reisbegeleider staat 24/7 in contact met iemand aan het thuisfront. Samen stellen zij alles in het werk om elk probleem meteen aan te pakken. Word je ziek tijdens de reis en test je positief op Covid-19? Geen zorgen, je kan volop gebruikmaken van je reisbijstandsverzekering. De reisbegeleider zorgt er mee voor dat je de nodige medische zorgen krijgt. Voor meer info rond de daaruit voortvloeiende medische kosten verwijzen we naar de reisbijstandsverzekering.

Daarover ontvang je tijdig alle informatie. Enerzijds krijg je een stand van zaken tijdens onze Connect & Go-meeting, anderzijds brengen wij jou op de hoogte via e-mail. Houd er sowieso rekening mee dat afstand bewaren en mondmaskers dragen mogelijks deel zullen uitmaken van je reis.

Bij Travitude kan je steeds optioneel een annulatieverzekering bijboeken aan 4,9% van de totale reissom. Zo ben je goed verzekerd indien er iets voorvalt vóór je op reis vertrekt. De informatiepolis rond de annulatieverzekering kan je hier lezen.

Ten gevolge van Covid-19 komt de annulatieverzekering ook tussen:

  • indien je niet op reis kan of mag vertrekken omwille van een positieve PCR-test binnen de 72 uur voor afreis, komen wij tussen in de annulatiekosten
  • ook indien je positief wordt bevonden de dag van vertrek bij een sneltestafname of indien je op de luchthaven positief test bij de lichaamscontrole checkpunten, is er tussenkomst
  • indien je het resultaat van een PCR-test niet tijdig ontvangt is er geen dekking
  • het feit dat je voor vertrek in quarantaine moet wegens een mogelijke besmetting is op zich een louter preventieve maatregel en komt niet voor vergoeding in aanmerking
  • een opgelegde quarantaine bij aankomst op de bestemming of bij de terugkeer in België betreft een overheidsbeslissing en is geen verzekerde annuleringsreden
  • indien je je reis wil annuleren louter omwille van het coronavirus op de bestemming is er geen tussenkomst
  • geldt er een (in)reisverbod opgelegd door de lokale overheid of het Ministerie van Buitenlandse Zaken raden wij je aan om de reisorganisator of luchtvaartmaatschappij te contacteren voor een eventuele omboeking of terugbetaling

Belangrijk:

  • De bovenstaande waarborgen gelden uiteraard enkel indien er op het moment van annulatie of bij vertrek geen (in)reisverbod van kracht is.
  • Door de uitzonderlijke omstandigheden van de wereldwijde coronacrisis kan het gebeuren dat de (medische) bijstand vertraging oploopt door bijvoorbeeld een sluiting van de (binnen)grenzen, vermindering van de beschikbare vluchten door (gedeeltelijke) sluiting van het luchtruim enz. Wij rekenen alvast op je begrip in dergelijke situaties.
  • Je dient steeds alle opgelegde voorzorgsmaatregelen te respecteren en de geboden mogelijkheden voor een eventuele vervroegde terugkeer te aanvaarden.
  • Je verzekeringspremie voor een tijdelijke reisbijstandsverzekering zonder dekking annulering kan worden terugbetaald. Gelieve hiervoor je (reis)bemiddelaar te contacteren. De verzekeringspremie van de tijdelijke annulatieverzekering of tijdelijke reisbijstandsverzekering met dekking annulering (= gecombineerde formule) wordt niet terugbetaald gezien je reeds hebt genoten van de annuleringswaarborg. Jaarcontracten komen nooit in aanmerking voor terugbetaling.
  • Dit overzicht is niet compleet en niet bindend. Je kan steeds de algemene voorwaarden raadplegen of ons contacteren indien je nog vragen hebt.

Bij elke groepsreis van Travitude is een reisbijstandsverzekering voorzien (niet bij bubbelreizen of reizen op maat). Zo ben je tijdens jouw vakantie volledig gedekt. De informatiepolis rond de reisbijstand kan je hier lezen.

Ten gevolge van Covid-19 komt de reisbijstandsverzekering ook tussen:

  • de waarborgen gelden zolang er geen (in)reisverbod is (voor landen waar het verboden is om naartoe te reizen worden enkel essentiële reizen gedekt na acceptatie van de reden om de essentiële reis te maken)
  • de waarborgen blijven geldig indien het reisadvies wijzigt tijdens de reis of indien je langer op de bestemming moet blijven
  • als je ziek wordt door het coronavirus geniet je van de volledige bijstandsdekking
  • bij een verplichte afname van een Covid-test ter plaatse wanneer je ziek bent, is er tussenkomst
  • als je, als gevolg van een positieve Covid-test, in een hotel wordt geplaatst wegens quarantaine nemen wij de kosten ten laste tot € 65 per nacht voor maximum 10 nachten
  • er is geen tussenkomst indien je vroeger naar huis wil vanwege een uitbraak van het coronavirus op de bestemming
  • kom je op je bestemming vast te zitten omdat er ineens een lockdown is, dien je contact op te nemen met je reisorganisator of luchtvaartmaatschappij

Belangrijk:

  • De bovenstaande waarborgen gelden uiteraard enkel indien er op het moment van annulatie of bij vertrek geen (in)reisverbod van kracht is. Je kan de reisbijstand inroepen zolang je reis niet wordt verboden door de Belgische overheid (FOD Buitenlandse Zaken) of de overheid van het land van bestemming. Voor dit land waarborgt onze verzekeraar alle gedekte gevallen, dus ook indien u ziek wordt door Covid-19. Voor landen waar het verboden is om naartoe te reizen worden enkel essentiële reizen gedekt (na acceptatie van reden om essentiële reis te maken).
  • Door de uitzonderlijke omstandigheden van de wereldwijde coronacrisis kan het gebeuren dat de (medische) bijstand vertraging oploopt door bijvoorbeeld een sluiting van de (binnen)grenzen, vermindering van de beschikbare vluchten door (gedeeltelijke) sluiting van het luchtruim enz. Wij rekenen alvast op je begrip in dergelijke situaties.
  • Je dient steeds alle opgelegde voorzorgsmaatregelen te respecteren en de geboden mogelijkheden voor een eventuele vervroegde terugkeer te aanvaarden.
  • Je verzekeringspremie voor een tijdelijke reisbijstandsverzekering zonder dekking annulering kan worden terugbetaald. Gelieve hiervoor je (reis)bemiddelaar te contacteren. De verzekeringspremie van de tijdelijke annulatieverzekering of tijdelijke reisbijstandsverzekering met dekking annulering (= gecombineerde formule) wordt niet terugbetaald gezien je reeds hebt genoten van de annuleringswaarborg. Jaarcontracten komen nooit in aanmerking voor terugbetaling.
  • Dit overzicht is niet compleet en niet bindend. Je kan steeds de algemene voorwaarden raadplegen of ons contacteren indien je nog vragen hebt.

Alle informatie op deze pagina is onder voorbehoud van de huidige wetgeving en met de kennis die momenteel voorhanden is. Veranderingen in wetgeving of wijzigingen in de coronavirusepidemie kunnen steeds zorgen voor een aanpassing van bovenstaande informatie. 

Nog niet gevonden wat je zocht? Aarzel niet om contact met ons op te nemen.

Contacteer Travitude